Capoeira

Kom på att jag fortfarande inte har berättat så mycket om capoeira, så tänkte passa på att göra det nu när jag ändå har tid över !

Capoeira är en affrobrasiliansk kampsport som utvecklades utav de afrikanska slavarna som skeppades över till Nord och Sydamerika under 1500-talet, alltså under "triangelhandeln".
En grej som de flesta påpekar när de ser capoeira är att det mer ser ut som en dans än som en kampsport, detta beror på att det afrikanska slavarna inte fick utöva någon slags kamp de få gångerna som dem fick tid att träffas, därför förklädde dom capoeiran. Men jag ska nog inte berätta en massa historiskt, för det skulle ju bli så himla pinsamt ifall jag skrev fel ;) Det finns också väldigt många olika "stilar" eller vad man ska kalla det, men jag har kollat runt lite på youtube så länkar några klipp här ;
C.A.P.O.E.I.R.A
(ett klipp på varje bokstav)
Jag började träna capoeira när jag var 8/9 år tror jag, anledningen till att jag började var för att min ena storebror, Christopher hade börjat med det ca ett år tidigare. Även min andra storebror Alexander höll på med detta ett tag. Fast nu har båda slutat.

Capoeiran har vart med och gjort mig till den jag är idag, alla energi som man får därifrån får mig att orka vara glad och posetiv till allt och alla härliga människor får mig att våga ha min egna stil och mina egna åsikter.
Ni som aldrig har varit med om en riktigt bra capoeiraupplevelse vet inte hur otroligt underbart det är, alltså det är en omöjlig känsla att beskriva, det ända jag kan säga är att det är bland det absolut bästa jag vet!
Ni som vill veta mer (eller rent av vill prova på) kan alltid kolla hemsidan ;  http://capoeira.nu/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0